Praha.cz

 
Nacházíte se: Zprávy Zprávy z Prahy Unikátní Negrelliho viadukt slaví 170 let
Unikátní Negrelliho viadukt slaví 170 let
Čtvrtek, 24. březen 2016 07:08
Unikátní Negrelliho viadukt slaví 170 let

Zájemci o pražskou historii i náhodní kolemjdoucí mají od včerejška možnost prohlédnout si před hlavní budovou Muzea hl. města Prahy obrazovou výstavu, která připomíná kulaté jubileum zahájení stavby této výjimečné technické památky. A dodnes důležité součásti dopravního systému hlavního města, která se bohužel ani letos nedočká dlouho plánované rekonstrukce.



Na venkovní výstavě uvidíte unikátní reprodukce obrazů a fotografií zaznamenávajících Negrelliho viadukt od jeho výstavby až do dnešních dnů. Neobyčejný význam a kvalitu téměř dvousetleté stavby potvrzuje skutečnost, že s ní dále počítají návrhy na budoucí řešení železniční dopravy v centru Prahy. V době svého vzniku ovšem most vedl před hranicemi města.


Negrelliho viadukt je dnes druhý nejstarší most přes Vltavu v Praze a zároveň nejstarší železniční most v hlavním městě vůbec . Viadukt začíná na Novém Městě v Praze 1 a pokračuje nad autobusovým nádražím Florenc na území Karlína a dále přes vltavský ostrov Štvanice do bubenské části Holešovic. Úkolem mostu v době jeho stavby bylo přivést železniční tratě ze severu, z Děčína a Drážďan, do jediného pražského nádraží Společnosti státní dráhy, které dnes známe jako Masarykovo nádraží.


Realizací projektu z roku 1845 byl pověřen rakouský inženýr Alois Negrelli von Moldelbe (1799 - 1858). Stavba, na které stále pracovalo kolem 3000 dělníků, byla započata na jaře 1846. A je jen velmi těžké - s přihlédnutím k přípravným a stavebním termínům současných dopravních projektů – neobdivovat skutečnost, že už po čtyřech letech, 1. června 1850, byl most uveden do provozu!


Viadukt je nepochybně význačný i na svou dobu úctyhodnou délkou 1110 metrů, do níž ovšem není zahrnuta celá později vystavěná východní větev na pravobřežním předmostí. Název mostu nebyl po dlouhá léta zcela jednoznačný. Byl označován jako „viadukt Společnosti státní dráhy“, nebo „karlínský viadukt“, a až v padesátých letech minulého století se objevuje v názvu jméno tvůrce a dnes jej tak známe jako Negrelliho viadukt.


Zdroj, úvodní foto: muzeumprahy.cz, wikimedia.org

(zmk)



Unikátní Negrelliho viadukt slaví 170 let